söndag 4 oktober 2009

Konst i Roslagen/Öppna ateljeer

Jag måste förstås berätta om min konstronda idag Konst i Roslagen – Öppna ateljéer. En årlig återkommande evenemang i Täby/Vallentuna/ÖsteråkerÅkersberga alltid den första helgen i oktober. Eftersom jag målar själv akvarell prioriterar jag akvarellmålarna. Nu har vi börjat lära känna varandra eftersom det är tredje gången jag är ute och far. Jag börjar min tripp till Vallentuna och GunLiz Lind, överst. Hon har sin atelje hemma och jag har sett hennes akvareller i olika sammanhang. Hon målar mest just nu halvabstrakta motiv. Sen tog jag vägen om Karbygård som är egentligen startplatsen för utställningen i hönshuset. De har en presentation om konstnärena där. Så såg jag utställningen i huvudbyggnaden. Vägen mot Näsbypark gick över Arninge och Anneli Sjödin Hallgren en glad och positiv tjej som just nu målar ganska exprementielt. Henne ser man också ofta på jurybedömda utställningar. I Näsbypark besökte jag sen Charlotte Masreliez-Ericsson hon kanske mest känd för att måla skärgårdsmotiv men har de senaste åren hittat andra motiv. Sen fick Katarina Trovallius och Ulla-Britt Hede besök av mig. De har numera ateljéer intill varandra i Näsby Allé. Den sistnämnde är dock inte akvarellist utan använder sig av blandteknik och collagé. Bara att komma in i hennes ateljé är en fröjd med designade möbler och roliga prylar. Tänkte sen avsluta med ett besök hos Göran Rücker på Eskadervägen. Som seglare målar han mycket sjömotiv men också en del porträtt. På vägen hem bestämnde jag mig att ta mig till Skarpäng för ett absolut sista besök, Carin Olsson som målar både akryl och akvarell. Akrylen hade hon ställt ut i garaget. Jag såg några alster som var bättre hemma hos henne än som var på hemsidan. Därför lägger jag inte upp något av henne.

Inga kommentarer: